Ikan Puyu dan Garam.........

>> Saturday, August 15, 2009


Petang tadi,sedang berehat di hadapan rumah saya terlihat beberapa ekor ikan puyu di dalam takungan pasu besar yang sedia ada.
Apabila saya melihat ikan-ikan tersebut........ia mengimbau kenangan sewaktu saya berumur enam tahun. Masa tu bapa dan ibu saya mengusahakan bendang dan menjadi kegemaran saya dan abang (Acik Aman) mencari anak-anak ikan terutamanya ikan puyu (nyawanya tahan) untuk dibawa pulang.

Disebabkan kami tiada akuarium, kami membela ikan di dalam plastik yang diisi air dan dimasukkkan 2 hingga 3 ekor ikan.


Yang peliknya ikan peliharaan saya semuanya mati. Hanya ikan Abang saya yang berumur 9 tahun pada masa tu hidup berbulan-bulan.


Suatu malam.... sedang abang saya tidur saya memasukkan hampir satu cawan garam ke dalam bekas plastik yang dijadikan akuarium itu. Pagi besoknya semua ikan abang saya mati.....


Emak saya dapat menghidu perbuatan saya semalam......Akibatnya saya dirotan berkali-kali dengan rotan belah empat........


Itulah kenangan yang selalu bermain dalam ingatan saya...........




0 comments:

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Wild Birds by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP