Janda Tibah........

>> Wednesday, November 11, 2009

Sewaktu saya berumur lebih kurang 9 tahun, hampir setiap hari di sebelah petang saya mandi sungai. Disebabkan waktu itu ramai yang mandi sungai kerana bekalan air paip belum ada lagi,ramailah orang mandi sambil menyorak orang di sebelah tebing sini dan sana.

Saya teringat seorang perempuan yang bernama Janda Tibah, yang menjadi bualan mereka yang mandi sungai pada masa itu. Janda Tibah ini rupa-rupanya sudah menggilai seorang pakcik yang bernama Pak Ros. Pak Ros ini bekerja sebagai pengepam Pam Pasir Sungai. Oleh yang demikian setiap petanglah Janda Tibah ini berada di tebing sungai,bertentangan dengan Pam Pasir untuk melihat Pak Ros.

Mengambil air ke sungai pun memakai pakaian cantik dan bergincu (macam nak pergi tengok wayang) lagaknya. Sambil berkata "Aye (saya) nak jamban aye(saya) juge (juga)". Padahal dia nak menggamit Pak Ros.

Apa yang saya dengar selepas itu,Pak Ros telah memilih pasangannya sendiri. Tinggallah Janda Tibah seorang diri.

Semuanya ini,merupakan pemerhatian saya terhadap masyarakat sewaktu saya masih kecil. Namun begitu,disebabkan saya jarang sekali balik kampung,Janda Tibah saya dengar sudah lama meninggal dunia. Cuma Pak Ros saya ada jumpa di pekan sehari dan masih lagi sihat.

2 comments:

anakjatiperak November 15, 2009 at 7:57 AM  

sepatutnya Arwah Janda Tibah kena hidang Kopi Janda pada Pak Ros sambil berkata "Mari minum kopi janda Bang!!!!!!!

white rose November 27, 2009 at 2:30 AM  

anakjatiperak...
hahahaha...komersil iklan tuh...nseb baik lee kopi masa 2 xde mcm zaman skrg ni ye cikgu nuar...kalo x, ramai lee pokcik2 tue yg ade dikmpg berbini kan ankdara...hahaha

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Wild Birds by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP